Nepodceňujte letáčky

Zvíře se často vyskytuje kousek od domova. Nespolehejte na to, že všichni lidé v této lokalitě koukají na sociální sítě a uvidí zrovna Váš příspěvek. Nebo že vědí např. o službách Psího detektiva. Dobře umístěných letáčků si všimne každý.   

Vyrobte a rozvěste je hned, i když nemáte fotku a tiskárnu. Stačí napsat fixem, ale nesmějí chybět důležité údaje:

  1. Telefonický kontakt, nejlépe tak, aby se z letáčku daly ústřižky s číslem odtrhávat.
    V blízkosti hranic s předčíslím (+420).
  2. Přesné místo ztráty/nálezu - město, ulice, okres.
    Lidé letáčky fotí a sdílejí na sociální sítě.
    Bez uvedení města vám budou chodit matoucí informace z druhého konce republiky.
    Uvádějte okres, když existuje více obcí se stejným názvem.
    Ulice je důležitá, neboť kočky a malí psi se daleko od místa ztráty nezatoulají.
  3. Přesné datum (včetně roku) - ne "už týden hledáme".
    I podle data nálezu útulky zjišťují, zda může jít o vaše zvíře nebo jen o zvíře mu hodně podobné. 
  4. Pokud vkládáte ilustrační fotku, viditelně to tam napište.
    Vypadá-li zvíře na fotce jinak než ve skutečnosti, upozorněte na to (např. "teď je ostříhaný")
  5. Doplňte jméno zvířete, pohlaví, věk, zda má obojek, nějaké zvláštní znamení (jizva, tetování), uveďte číslo čipu.
    POZOR! - NÁLEZCI, NAOPAK NIKDY NEUVÁDĚJTE PODROBNOSTI!
    Nechte si nějakou informaci jako důkaz, kdyby se o zvíře hlásil podvodník
    - čtěte Varování pro nálezce
  6. U ztráty kočky na leták napište: "Prosíme občany z této lokality, aby nahlédli do zahradních domků, kůlen, sklepů, garáží, atd... zda ji tam omylem nezavřeli."
    To hlavně v zimních měsících, kdy kočka může vniknout do zazimovaného objektu ve chvíli, kdy tam majitelé třeba jen pro něco náhodou zašli.
    Kočka mohla zalézt za teplem pod kapotu aut zaparkovaných v okolí.
    Letáky vylepte i na blízká parkoviště a doplňte na ně prosbu, aby řidiči před nastartováním poklepali na kapotu vozu.
  7. Uveďte, zda je zvíře možné na něco nalákat nebo je lepší ho nehonit a jen přivolat majitele.
  8. Slíbená odměna zvýší zájem lidí sledovat výskyt zvířat v okolí.
  9. Pokud jde o králíky, holuby, pávy, prasátka a další mazlíky, které by někdo mohl považovat za "maso na pekáč", slibte takovou odměnu, aby se vyplatilo zvířátko vrátit a ne zkonzumovat. 

Letáčky vyvěste tam, kde je hodně lidí. Hlavně do okolí škol. Děti si totiž zatoulaných zvířat všímají, často psa nebo kočku odlákají z místa nálezu k sobě domů. Pochlubí se spolužákům, že mají doma koťátko, všimnou si, že v zahradě u souseda je nový pes. 

Dále letáčky vyvěste na zástavkách, v prodejnách chovatelských potřeb, na veterinách, v parcích... Také se poptejte řidičů MHD, zda a za jakých podmínek je možné vyvěsit letáček v autobuse.

Pes ztracený na horách se může přidat k turistům a dostat se na kteroukoli stranu kopce. V tomto případě letáčky vyvěste na horských chatách, u lanovek, na sjezdovkách, parkovištích, nádražích.